Verslag Duitsland.

Wij Peter en Peter namen dit jaar voor de 3e keer deel aan deze meerdaagse wedstrijd.
Een tweetal weken van te voren begon de voorbereiding dit houdt in Plato,s nakijken hengels in orde brengen en zorgen voor tuigen in diverse diktes en dan afgestemd op de diverse hengels.
Ook werd er contact gelegd met een hengelsportwinkelier dit omdat er rode maden en de nodige liters casters besteld moesten worden en zo vers mogelijk ook de pieren mogen niet vergeten worden.
Op zaterdag er voor begon de pret al, de dingen die besteld zijn werden afgehaald.
We hadden 10 liter maden groot en klein in de kleur rood.
Hier mag er niet mee gevist worden maar daar wel en de vis weet niet beter op de kleur wit doen ze het gewoon niet.
Zondagmorgen loopt om 5 uur de wekker bij mij af een kopje koffie en ontbijt gaan er snel in.
De auto en kar had ik de avond daar voor al ingepakt alleen de hengels en maden moesten er nog in.
Op weg naar Peter C. , die ook al buiten stond met al zijn spullen het was nog een hele toer om alles in de auto te krijgen.. maar er hoefde niets achter te blijven.
Vol goede moed begon de reis richting Linstow de Tom –Tom gaf verwachte aankomst tijd van 14.30 uur aan maar door file en ongelukken werd het pas na vieren.
Aangekomen ontmoeten wij Otto die bij ons in het vak zou zitten , hij had de maden om mee te vissen.
Snel alles uitpakken in ons huisje maden verzorgen.
Toen moesten wij al weer eten en de loting voor de volgende dag in welk vak je start.
Er waren 4 vakken en wij begonnen in het c vak.
Na heerlijk gegeten te hebben met een drankje en koffie gingen wij naar bed .
Morgen begint de dag al vroeg om 5.30 uur loopt de wekker af je moet dan je spullen weer inladen die je die dag nodig zal hebben . Het gezamenlijke ontbijt begint om 6.30 uur en aaneensluitend wordt er geloot welk nr. je hebt die dag in je vak.
Wij begonnen in vak C dit is de Derlienersse vak d is de Langsee en vak A en B is de Linstowesee dit laatste meer is zo groot als de Vinkeveen en Loosdrecht samen.

Wij viste op de Deense manier dit houdt in de je stek in het water is gemarkeerd door een paal in het water waar je achter moet blijven.
De wedstrijd begint om 11 uur dus heb je 3 uur de tijd om alles op te bouwen deze tijd heb je wel nodig want het is een hele tour om alles op de juiste plek in het water te krijgen. De meeste vis werd gevangen kort voor je Plato op 4,5 meter.
Om de vis aan de gang te krijgen voer je veel tussen de 5 en 8 kilo aangemaakt voer.
Ook mais ,casters en hennep gaan ruim te water dit vertaald zich al gauw in vis niet groot in het begin maar later weer wel.
Dikke voorns zowel riet als blankvoorn maar ook brasem en zeelt.
Dit ging zo,n vier dagen voort. Peter C werd een keer derde in zijn vak en ik een keer vijfde.
We vielen dus niet in de prijzen want er zijn vakbroeders die deze manier van vissen veel beter beheersen want waar ik een vis landt vangen zei er vijf.
Maar we hebben ons vermaakt met de vis en de schoonheid van de natuur je waant je in een andere wereld .
Ringslangen in het water en hele dikke en de groene slang zagen wij.een bijzondere waarneming was het vangen van visdoor een visadelaar, deze vogel zagen wij elke dag wel.
Ook kraanvogels die je hoorde met hun geroep in het riet en daar buiten zagen wij met honderden.
Kortom we hebben genoten van deze dagen en kijken al weer uit naar volgend jaar.
Te vermelden is dat al deze meren en nog veel meer water liggen in de deelstaat Mecklenburg Vorpommern .
Deze meren zijn veelal alleen bevist op snoek en karper .....een paradijs op aarde !

Peter Veldhuijzen en Peter Costerus